Grupa naTemat

Rocznica ważna dla innowacyjności

Czasami warte wzmianki są nie tylko obchodzone bardzo uroczyście rocznice. Często wręcz jubilatowi trzeba o tychże rocznicach przypominać, bowiem sam nie kwapi się do ich ogłaszania. I tak, proszę Państwa, w listopadzie minął rok od ogłoszenia nowej strategii działania Agencji Rozwoju Przemysłu. Warto pochylić się nad tym, co w tym czasie udało się zrobić, jako że gra idzie o wysoką stawkę – o aktywne wspieranie polskiej innowacyjności i polskich marek.

O ARP głośno było ostatnio między innymi w kontekście negocjacji z prężną niegdyś spółką HAWE, dzisiaj potężnie zadłużoną, m.in. wobec Agencji. HAWE to jednak tylko jeden z wielu beneficjentów realizowanych przez ARP w ostatnich latach programów, wspierających innowacyjność naszych firm. Agencja deklaruje, że nie stanowi konkurencji dla innych instytucji promujących innowacyjność, lecz aktywnie uzupełnia ich działania.
Cóż zatem udało się zrobić w ciągu minionego roku?
Na wielkie uznanie zasłużyło powołanie funduszu ARP Venture, o którego aktywności miałem okazję wspominać na swoim blogu kilka miesięcy temu. ARP Venture oferuje środki finansowe w formie inwestycji kapitałowych, lub finansowania dłużnego z przeznaczeniem na projekty innowacyjne realizowane przez mikro-, małe i średnie przedsiębiorstwa. Ważnym elementem projektów składanych do ARP Venture powinna być większa od przeciętnej kwota zwrotu, rekompensująca ryzyko inwestycji. Dotąd podpisano umowy na kwotę ponad 60 mln zł.
W maju br. ruszył portal Platforma Transferu Technologii – unikalne narzędzie do komercjalizacji innowacji. PTT ma łączyć partnerów zainteresowanych opracowaniem, sprzedażą oraz pozyskaniem innowacyjnych rozwiązań. W gronie partnerów projektu znalazły się największe spółki Skarbu Państwa, uczelnie wyższe oraz instytuty naukowo-badawcze. Projekt żyje i dynamicznie się rozwija.
ARP realizuje trudne, lecz niezbędne projekty restrukturyzacyjne polskich firm. Sztandarowy, dopiero startujący projekt to restrukturyzacja Przewozów Regionalnych. Zadanie ambitne i, co tu ukrywać, szalenie trudne. Dla polskiej gospodarki i komunikacji jest jednak niezwykle ważne. Agencja może się pochwalić wysoką kwotą pożyczek na rozwój – w ciągu pierwszych trzech kwartałów br. udzielono ich na łączną kwotę niemal 400 mln zł.
W ferworze politycznych rozgrywek (a łudziliśmy się, że po dwuleciu wyborczym będzie spokojnie!) instytucje, które realizują codzienną, żmudną pracę i odnoszą sukcesy, są mniej zauważalne. Przypominajmy więc o nich jak najczęściej. Gratulując ARP życzę, by poprzeczka dla tej Agencji zawsze była zawieszona bardzo wysoko. W interesie polskiej innowacyjności.
ZOBACZ TAKŻE:
Skomentuj